söndag 29 maj 2011

Supermorsan Lilly

Nu ska jag berätta något jag tycker passar utmärkt på Morsdag.
Är en riktig kattälskare och det vet säkert katter häromkring om eftersom rätt som det är finns utanför min dörr en katt jag inte sett förut. En ynklig stackare eller en vuxen utstött kattkrake som vill ha lite vänlighet men framför allt mat. Ibland stannar den kvar, ibland går den sin väg igen efter några dagar. I höstas, i slutet av oktober slank en liten svart katt in genom min ena ytterdörr och vägrade gå ut. Den gick inte att klappa, den gömde sej några dagar på olika ställen och innekatterna fräste surt åt nykomlingen. Katten åt ur skålarna med torrfoder men inte när vi såg på och den gick bevisligen på någon av kattbaljorna. Så liten och smart, "går jag inte på baljan åker jag ovillkorligen ut igen". Ok, den störde ingen men K sa lite surt att varför ha en katt som varken gick att klappa eller tittade på. Långsamt började den komma fram mer o mer men den höll sej så lång från ytterdörren det bara gick. Jag kallade katten "Lillis" och ibland fick jag ge den en liten klapp och den sov nu på en kudde nära elementet på sidan av tvättmaskinen. Lillis lekte mycket och fick ibland igång de äldre katterna och jag började fundera så smått om katten troligen var en hona. Inte gick det att titta efter heller men hon blev mer och mer kärvänlig. Vi har just nu en okasterad ungkatt, Dumle, som inte visade något intresse för Lillis alls. Så upptäckte vi att Lillis åt mer, blev rundare om magen och ville bli klappad av nästan alla hon träffade. Ok, katten var med ungar den saken var klar och hon blev hastigt omdöpt av mej till Lilly. Lika tyst och försynt som hon kom, lika tyst och försynt födde hon 4 st ungar på söndagnatten för 14 dagar sedan. Denna lilla katt födde 4 st trefärgade ungar som är otroligt söta och välskapta. Dumle måste vara pappan eftersom Lilly inte har varit ute innan hon födde ungarna och han är en röd/vit katt. Just nu går Lilly under namnet supermorsan här hemma och vi får titta och kela med hennes ungar. Om det är 4 st honor vet jag inte ännu men en av de ljusaste har redan ett namn, "Tigerkakan"
Vaknade till en regnig morgon men nu skiner solen, K och M är på bakluckeloppis som de tycker är så roligt. Min son med familj var här redan igår och då fick jag en helt underbar bok med fågelläten. Nu vet jag att jag hör koltrasten, sånglärkan och bofinken varje dag i min trädgård. Min son sa skämtsamt att han glömt morsdag drinken i år också men att jag kunde försöka blanda en själv om jag var sugen. När han var 5 eller 6 år ville han glädja mej på Morsdag men hade inget att ge mej. Då blandade han mjölk med drickchoklad, stoppade sitt sista lördagsgodis i drycken, Ahlgrens bilar och toppade med strössel. Drycken var färgstark å uppseendeväckande och som han sa då
- Det är faktiskt tanken som räknas, mamma!

Inga kommentarer: