onsdag 25 maj 2011

Konvaljer till kära mor

De senaste dagarnas blåst kan ta knäcken på vilken stark människa som helst, jag har verkligen hatat den! Allt precis allt har flugit genom luften, kastvindar från alla håll, ibland som en visp, fort fort i en stor gryta.
Har hämtat spannar och plastkrukor modell större flera gånger om dagen i buskarna. Gröna löv har brutits av grenarna, riktigt iskall blåst och ett vinande blåsljud har blivit kvar i hörselorganen. Växthus luckorna skruvades ner tidigt i går morse och dörren säkrades så kastvindarna inte fick grepp, har modellen som löper i ett spår i aluminium ramen. Den är lätt och bra att öppna och stänga men helt förkastlig vid storm.
Jag har plockat årets liljekonvaljer för imorgon ska K och jag ta en sväng till Kolmården och sätta dem på pappas och mammas grav. När morsdag var i maj kunde jag sällan åka till mamma och ge henne blommor för vi bodde ganska lång från varandra. Ingen bil och långa avstånd med små barn gjorde att det inte fungerade. Jag försökte komma ihåg att ringa eller skicka kort men var nog ganska dålig på det också ibland.
Konvaljer är för mej just blommor till morsdag fast de ibland har varit i knopp och inte utslagna i slutet av maj. Ljuvligt doftande gav de mej huvudvärk som barn i för stora buketter inomhus :0(
Kaffemuggarna är nedpackade i ryggsäcken tillsammans med paj och lite handredskap. Lunch äter vi nere vid Bråviken för morgondagen ska bli strålande ;0}

Massor med kart på det tidigaste biggarå trädet, tydligen ingen frost i den blomningen, vågar jag hoppas på massor av bär nu?

Inga kommentarer: