lördag 21 maj 2011

Min plats på jorden sedan 1976

Så hade vi då en ganska skön dag utan blåst igår och idag har det åter blåst friska vindar. Inte lönt att läsa tidningen i solstolen när sidorna fladdrar sönder, kofta på eller av, frågan återkom mest hela tiden ute!

Långsmal ampeljordgubbe
Idag har jag alltså bott i mitt hus i 35 år, gissa om det nästan känns som en livstid. Den 21 Maj 1976 gick flyttlasset hit och det tog ett helt dygn innan det blev klart. Vi flyttade från 3 rum/kök och hade inte super mycket prylar och möbler då men det tog ändå tid. Äldsta dottern som fyllde 2 år det året och hundvalpen vi köpt tog farfar och farmor hand om över helgen. Vår kattunge satt överst på en mattrulle i sista bil-lasset och skrek ynkligt, liten och förskräckligt rädd. Han blev en stor och tuff hankatt senare som kunde gå flera km för att hitta en okasterade hona men han kom alltid hem igen efter några dagar. Varken hund eller katt ville vi ha i stan men efter att husköpet blev klart var det ok.

Bland de första växter jag satte i den stora trädgården våren 1976 var jordgubbsplantor jag hämtade hemma hos mor och far. Jag sådde också sockerärtor, sallad, rädisor och dill. Några tomatplantor fick jag också av pappa men potatis, lök och olika blomplantor hade jag inte tid att sätta det året.

 En delikatess

Många olika grönsaker och växter har jag testa under alla de här åren men jordärtskocka har jag inte odlat mer än ca 3 år. Har upptäckt att jag måste begränsa utbudet annars tar de över fullständigt. De blir många och stora här så nu har jag grävt upp hälften och flyttar dem till ett inhägnat område. Vi åt jordärtskockspure till middag igår med nötkött och färsk kålsallad, underbart gott och nyttigt. Sparris har jag också testat men för över 25 år sedan, de funkade inte så bra, kanske värt ett försök igen nu på äldre da'r?

Inga kommentarer: