måndag 2 maj 2011

Emil mitt i körsbärsblomningen

Gissar att jag hittat den ultimata muggen för sommaren och mitt kaffe.
Emil och Halta Lotta från Rörstrand, illustration Björn Berg, helt underbar, inköpes fort som ögat :D



Stockholm har +7C, känns som +3C och tittar man på "herrn i huset" säger han bara "Jag fryssssser"
Efter sin promenad på förmiddagen, nästan 1 mil, i ömsom moln och solsken blev han genomfrusen och orkar knapp titta ut genom fönstret. Lite tvätt hängde han upp ute men tror inte på torkväder idag, sitter nu
under ett tjock täcke och kurar.
Själv har jag grejat ute med olika saker typ, vattning, rensning och beskärning. Har bra plantjord hemma för liljelökar och dahlior som måste i jorden denna vecka men orkar inte heller springa mellan skurarna. Katternas stora vattenskål i rostfritt på altanen har krusningar på ytan som "hela havet stormar" ungefär. Körsbärs blomningen är ljuvlig, vilda sötkörsbär, fågelbär, moreller, klarbär och nästan alla biggarår är utslagna eller nästan utslag. Såg 2 ST bin tumla om bland ca 1000 tals körsbärsblommor och jag blev förskräck, dessa kalla nätter med morgonfrost, nästan inga körsbär som förra året? Närmaste grannens plommonträd som är tidigt och står ganska nära hans husgaveln har blommat ett par dagar också, kanske bättre tur där?
Mitt stora plommonträd - Reine Claude d'Oullins - snart 10 år gammalt ska blomma med mängder av blommor men det är betydligt senare som tur är. Älskar dessa plommon som mognar när skolorna börjar och som smakar absolut bäst i hela världen!



Idag serveras en favo, köttfärslimpa med aprikos o timjan, den gör svaga män starka, tjuriga barn fnissiga och hemmafruar glada och stolta.
Bon Appétit!

Inga kommentarer: