onsdag 4 maj 2011

Pappas "fölseda" och nypotatis

 
För mej har alltid våren varit som finast den 4:e maj och min ena hands fingrar räcker säkert till för de få usla och kalla. Min pappas födelsedag var den 4:e maj och då satt vi nästan alltid ute ganska tunnklädda. Jag kommer att bära med mej det datumet hela mitt liv för farsan var ett sant majbarn. Med fötterna stadigt i myllan, stolt och envis, älskade han våren för dess nyskapande kraft och dess grönska. Då han jobbade inom vården var han hemma ibland vanliga vardagar och var sällan ledig på helgerna som andra föräldrar. Även om mamma var hemmafru följde jag ofta pappa som en skugga för han gjorde ju så spännande saker = trädgårds-arbete. Alltid lika tålamodig förklarade han saker jag frågade om och lärde mej växter och träds olika namn. Idag kan jag fortfarande räkna upp de frukträd som fanns i min farmors trädgård med namn och det var ett 20 tal träd, äpplen, päron, plommon och körsbär. Jag tyckte de hade så fina och fantastiska namn och de i vår egen trädgård hemma var också lätta att känna igen och komma ihåg.
Fast det är kallt, kallare, kallast har nypotatisen tittat upp i hinkarna i växthuset, tar säkert flera dagar till innan jag måste fylla på mera jord. Röda vinbär och krusbär blommar, inget surr bland de fina blommorna :0(
K sa att det är som i november och går man förbi rabatten jag brukar sätta mina överblommade hyacintlökar i doftar det starkt av - jul!

Igår kväll blev jag lite nostalgisk och lyssnade på Gyllene Tider, Per Gessle och Roxette. Håller med många att Pers röst från GT tiden var bättre än hans röst idag. Letade upp låten Roxette blev kända med "Neverending Love" och tycker den fortfarande håller väl. Lyssnade även på deras nya skiva från 2011. Vaknade ändå i morse med en gammal GT klassiker i öronen "dansar inte lika bra som sjömän"

Inga kommentarer: