lördag 28 februari 2015

Pappers - 2 år

Så har det gått ett helt år igen och det är vår 2:a bröllopsdag. Vi glömmer den inte för vi vill komma ihåg den. 
Idag bestämmer vi oss för att fika på konditori för att fira. Det är underbart vårväder ute och lagom kyligt. 
Först av allt har jag bestämt sedan en vecka tillbaka, just idag måste vi plantera om en stor krukväxt. Vi behöver hjälpas åt för det är lite klättrande och lyftande.
Så bråttom blev det faktiskt då K upptäckte att stammen höll på att dö. Det är ett prickblad som är över 20 år gammalt och över 2 meter högt.
Den har inte alltid varit min utan jag har övertagit den för ca 15 år sedan. Lite intressant och ovanligt är att den är så gammal. 
Vi gjorde följande: 
50 cm av stammen lägst ner med rötter och kruka ställde med plastpåse över nära ett fönster. Den kan dö eller också skjuta nya skott.
2 st toppar sparades och omplanterade i såjord för att bilda nya rötter. En med plast över, den största utan. 
Längre stamdelar ligger nu torrt och svalt för att torka till. Kan kanske bli nya plantor senare. 
Av en hög planta fick vi 3 st växter. Någon borde överleva tycker jag nog.
Efter kl 13 var vi på kondis och åt bakelser med halva stan. Det kändes så iallafall, haha. Lördag efter lön är ju så här. Sedan gick vi hem och åt tjock panpizza med tre sorters ost, mums.
Februari håller på att ta slut, mars-bilden av Elsa Beskow åkte upp på kylskåpsdörren för 10 min sedan. 
Tänk på
Mars, mars måne, jag kan lura dej till Skåne!

Inga kommentarer: