lördag 7 februari 2015

Sol i februari

 
När man vaknar i februari, en lördag, och solen skiner in genom sovrumsfönstret, blir iallafall jag på gott humör. 
Det betyder också att klockan är lång efter åtta och att persienner är uppdragna. 
Sovmorgon och kaffe på sängen. Småprata bland tidningar, katter och radiokval. 
K svingar kaffekoppen och meddelar att han ska ta en tur och panta burkar/flaskor. 
Jag slöar kvar i sängen, varmt och skönt är det. Sedan ställer jag fönstret på glänt och in strömmar frisk stadsluft. 
Efter ca tre kvart är K tillbaka och kryper mer vid min sida igen. 
- Det var skönt men kallt, säger han. 
Jag ligger och ser på solljuset som strömmar in och den blå himlen. Då ser jag inte snön och isen.
Med lite fantasi kan man tro det är tidig vår. Viskar det lite tyst men får inget svar. När jag vänder på huvudet ser jag att K sover djup igen. Det är helg och tillåtet att sova lite till.

Inga kommentarer: