torsdag 19 februari 2015

Magiskt och märkvärdigt

Sångsvanarna har kommit 3 veckor tidigare än vanligt säger de på radion. Brukar vara ett säkert vårtecken.  
+6 grader men väldigt blåsigt, luktar inte som vår i dag. Svarta äckliga snöhögar och smuts, smuts överallt. Jodå, på mitt promenadstråk i stan blommar flera 100 st vintergäck vid samma husvägg som förra året.
Igår var jag på Myrorna och fynda några böcker till våren. 2 st böcker i nyskick + 1 st trädgårdstidning för 35 kr, mycket billigare än på bokrean just nu. 
På eftermiddagen i dag hämtade jag vårt nya våffeljärn. Vi har inte haft något de senaste 3 åren så behovet var stort. 
Den här gången valde jag det våffeljärn som fått bäst i test 2015. Det tog bara 2 dagar, 399 kr, gratis frakt.
Järnet är norskt och från Wilfa, in homes since 1948. Det är på 1400W, har termostat och smetslev.
Just nu står en smet och jäser, vi ska äta potatisvåfflor när K kommer hem ca kl 23. För oss är det speciellt med våfflor, min son är född på våffeldagen den 25 mars. Därför har det alltid blivit mycket våfflor hos oss. 
Min kära pappa älskade också våfflor och de gör väl de flesta. Lite som pannkakor fast med godare tillbehör. Jag gräddade våfflor i lekis för hela sonens klass, 28 st, för ca 100 år sedan. 
Nä det var ljug, han blir 38 år i år så det var ett tag sedan. Med ett enkelt järn och mera ork och tålamod än idag. Smetkannorna tog jag med mej hemifrån på skolbussen. Sådana saker glömmer man aldrig, det blev verkligen succé.

Inga kommentarer: