onsdag 21 januari 2015

När snön yr

Snöoväder och jag bakar ostbröd från bloggen 56kilo, här kommer receptet.
Ingredienser
4 ägg
100 gr naturell färskost (Philadelphiaost)
1,5 msk psylliumfröskal (Fiberhusk)
2 tsk bakpulver
2 msk chiafrön
5 dl riven ost (Jag hade 29% riven Gouda)
Toppa med: svarta vallmofrön + lite havssalt
Instruktioner
Sätt ugnen på 200 g.
Vispa äggen riktigt fluffiga, ca 5 minuter.
Blanda de torra ingredienserna. Vispa ner färskosten och de torra ingredienserna.
Låt stå och svälla i ca 10 minuter.
Klicka ut 10 höga smetbollar på bakpappersklädd plåt och sätt in mitt i ugnen i ca 10-15 minuter tills de fått fin färg utan att bli brända. Låt svalna en stund innan servering.

 
Perfekta för mej som är otroligt dålig på att äta frukost när K jobbar morgonskift. Att det sedan är LCHF stör inte ett dugg, väldigt gott, nyttigt och mättande. Annars tycker jag att man ska äta enligt tallriksmetoden och mindre kött än normalt. Mera vegetariskt.

Vad är det här? 
Jodå det växer tomater fortfarande och mognar i mitt sovrum. 
Sorten heter Cookie, svartröd och underbart god i sallader och till grillat. Min bäst sort 2014. 
Tid att gå ut i snön och köpa både såjord och blomsterjord i trädgårdsbutiken. Mera omplantering på g, det är så roligt. Kanske en liten blomma också, hehe, fick ju 104 kr extra i pension/månad från jan 2015!

Inga kommentarer: