onsdag 7 januari 2015

Lite värme i tröttheten

Översnöade skyltar och slippriga gator. Varför ploga för tidigt när det snart ska komma mera snö?
Trädkorgarna visar vägen i mörkret och sätter fantasin i rörelse. Nästan som bon med kvällslyse innan natten kommer. 
- Titta vi är hemma och har det skönt.
Tulpanerna som lyser och oväntat hamnade på mitt köksbordet i förrgår. Nyplockade, av en vän, på självplock i närmaste växthus, så fräscha.
På byrån lyser julgransljus i julstaken från 1951. Mor och far fick den till sin första jul och det är en av mina finaste julsaker. Bocken med tomten och släden for fram över mattor och golv i föräldrahemmet. Fantasin var obegränsad. Konstigt att den höll och är så hel fortfarande. Jag fick den i slutet av -80 talet av mamma, hon visste att jag älskade den så. Inga av mina egna barn har lekt med den, inte tyckt den varit speciell.
- Schhhhh, en trött ullig vinterkatt har somnat i stolen med tassen utsträckt som vanligt. Hon sover djupt.

Inga kommentarer: