måndag 6 januari 2014

Trettondagen



På radion hör jag talas om blommande körsbärsträd i sydsverige och tvn visar bilder från igensnöade delar av USA. Lite konstigt känns det när det blir så påtagligt att vintern är annorlunda i år. 
K går och handlar torrfoder åt våra katter vid lunch men jag tar en promenad som vanligt efter att det har blivit mörkt. Det är ovanligt lugn ute med lite fint duggregn i luften. Jag tänker att nu är nog de flesta studenter tillbaka och barnen ska gå i skolan igen. Vardagen är snart i det normala och det har blivit ungefär en kvart ljusare varje dag. Jag tycker om att gå i parken, fundera och filosofera som jag gjorde som barn. Titta på skuggor och ljus, andas sval luft och känna mej lätt och fri. Skönt är också att veta, hemma väntar någon med middagen om en stund.
För imorgon ska jag slå upp frökatalogerna och börja planera för vårens sådd. Det är alltid lika härligt att titta och drömma.

Inga kommentarer: