torsdag 30 januari 2014

Kanske världens bästa kålpudding?

Katten Kungen ligger på fönsterbrädan och tittar ut. Det är nog 5:e eller 6:e gången sedan det ljusnade. Han tittar på snön som yr utanför fönstret, människor som cyklar o går, bilar som kör förbi. Om elementet vore på somnade han nog där av värmen.
 
Tycker lite synd om K som måste åka i snöyran och blåsten, på sliriga vägar med drivor och modd. Han blir så frusen innan han kommer hem så det är tur att det bara är några minus grader idag.
Igår hoppade en koltrast omkring på vår balkong, till katternas förvåning. Den har hållit sig här ikring sedan nyår och verkar ganska orädd. Katten Snorkfröken vaktar på fågeln genom balkongdörrens nedre fönster. Men både Kungen och jag tycker att den kan få vara där. 
Potatisen kokar och om ca 20 min ska jag bjuda K på kålpudding, världens godaste kålpudding. Jag har iallafall aldrig gjort någon bättre! Skillnaden är att i den här kålpuddingen är det färdigkokt risgrynsgröt och 2 st ägg. 
Hittade receptet i "Super Tanten", en bok av Elin Ek från 2011. Ni vet hon som var Grynet. Hon är programledare, radiopratare, författare och tv-producent. 
Den här kålpuddingen smakar som den jag fick hos min farmor. Då när jag var ett litet barn och som jag nästan kan mörda för att äta igen å igen å igen....

Inga kommentarer: