lördag 18 januari 2014

Som ett eko från förr

Hej å god morgon, 
är uppe i svinottan igen, strax efter kl ½6. Omöjligt att sova vidare vilket säkert beror på att jag somnade tidigt igår. K är och jobbar, mycket trasigt på arbetet så alla som kunde ställer upp. Bra mycket bättre nu på vintern med övertid än på sommaren.
Jag har suttit och lyssnat till Elsie Johansson uppläsningar på cd och jag tycker det är så trevligt. 
Men först en gammal bild från den 25/1 2006 som jag tycker är ganska kul så här i vintertid. Jag sover i soffan, troligen efter jobbet och där finns en hund som tycker han också får plats. Jaja, tillåter man sofforna som sovplats för sina husdjur så blir det lätt så där :0)
När jag hör Elsie J läsa om Nancy och hur hon får "sina grejer" Det vill säga sin första mens när hon är 11 år och 8 månader är det nästan som ett eko av min egen upplevelse. 
Jag hade fyllt 12 år på sommaren och i mitten av september hade vi idrottstävlingar. Jag tyckte det var ganska roligt för jag sprang normalt 60 m på skaplig tid och var bra på kast med liten boll. Den här dagen gick det inget vidare och jag var lite grinig när jag kom hem på eftermiddagen. Ganska kyligt hade det varit på idrottsplatsen men solsken. Gympadräkt och träningsoverall var vad som gällde och dem hade jag fortfarande på mej när jag kom hem. Framåt 17 tiden, efter middagen gick jag på toaletten. Lite knip i magen hade jag haft men det berodde säkert på spänningen vid tävlingarna. Då såg jag blodet i trosorna och hela gymnastik dräktens gren. Att säga att jag vrålade rakt ut är ingen överdrift. 
 - Jag blöder, jag är skadad, det är bloooooood överallt! 
Jag skrämde min lillasyster halvt från vettet och mamma kom rusande. Så fick jag alltså reda på att det var fullt normalt att blöda som jag gjorde. Jag kan fortfarande höra min pappas röst när han sa till mamma 
- Har du inte talat om för "flickan" vad menstruation är? 
Stackars mamma, hon hade själv fått mens som 15-åring och trodde det fanns gott om tid kvar att berätta. Jag hade liksom många med mej på den tiden aldrig märkt att min mamma blödde varje månad. Vi hade toalett inne men de flesta grannar på landet hade fortfarande utedass. Det måste ha varit ännu jobbigare att byta binda då och att inte kunna tvätta av sig ibland efter. Min mamma hade lätta menstruationer men jag fick det ganska snart väldigt jobbigt. Så olika kan det vara, vet också att vi bara var två st i klassen som fick mens så tidigt. 
Nu ska jag ut på stan i snöyran och handla lite för söndagen. Sedan ska jag hem till min äldsta dotter och äta lite mat, mums! 

Inga kommentarer: