torsdag 16 januari 2014

Snö att ploga

Det är morgon och jag kom från duschen för någon halvtimme sedan. Vaknade långt före väckarklockan och blev kvar vid köksfönstret på varmaste stolen för att läsa lite. Var noga som sjutton att smörja in kroppen efter duschen. Något jag ofta struntar i, men nu sa kroppen ifrån med kliande torrt hud. 
K tog moppen till jobbet i morse för han tycker snöröjningen i stan är botten. 
- Fy farao för alla dessa cykelbanor som inte blir plogade, vi har bättre snöröjning på landet!
Lite sant är det nog för här kommer de varann dag ungefär och just nu plogar de upp gatan utanför. Vitt och ljust är det ute med snö iallafall och fullmåne ska det bli till natten 
Sådan här dagar trodde jag inte jag skulle längta till landet men det gör jag. Här är det snö på hus, gator och torg men där är det snö i natur och med djur. Sedan ömmar jag alltid för att det kanske sitter någon ensam stackars katt och fryser med tom mage. Den känslan får jag nog bära med mej resten av livet. Och en flammande brasa i en kakelugn efter en lång promenad, brinnande björkved, den speciella doften......tankar och känslor......nä nu måste jag stoppa lite frukost i magen. 

Inga kommentarer: