tisdag 3 december 2013

När mörkret släpper greppet

När mörkret släpper greppet och morgonen rullar in över takåsarna hissar jag upp persiennen. Klockan är strax efter 8:a, väckarklockan har påmint mej två gånger, tid att vakna nu. Sömndrucken vacklar jag ut i köket för att värma te och sätta på en maskin tvätt. Precis som på landet har jag tvättmaskinen i lägenheten vilket är väldigt skönt och väldigt praktiskt.
Sedan bär jag in hyacinten igen i sovrummet för K bar ut den innan han somnade. Det är en enda lök med massor av smålökar på sidorna, kallas visst "Multiflora", alla smålökar får också blommor. Den doftar intensivt och mycket så den är trevlig på dagen men inte på natten. Katter som har bra luktsinne borde kanske reagera men våra katter tycker om doften vilket är lite skumt, bra endorfiner kanske?
När jag dricker mitt te tittar jag och läser i en bok som heter "Julboken". Hittade den för en tia hos Röda Korset, den är rikligt illustrerad och tryck år 1995. En härlig bok för barn men lika härlig för vuxna som tycker om julen. Jag saknar lite de julböcker vi hade hemma och som aldrig flyttades med till stan. Vem vet, kan kanske återskapa en liten samling med tiden?

Inga kommentarer: