måndag 23 december 2013

Min vinterkappa

K lämnade ner min vinterkappa för kemtvätt i början av vecka 51. Jag har haft den sedan 2007 tror jag och det var 3:e gången för kemtvätt. På min begäran frågade han också vad den skulle kosta att hämta ut. När han kom hem såg han lite konstig ut och jag frågade efter priset. 
- Ja du den blir inte billig att hämta, 450 spänn! 
- Va, sa jag, du skojar? 
- Damen på kemtvätten sa att det var mocka och då använder de ju andra grejer för rengöring. 
Jag kände mej rätt konstig då den kostat betydligt mindre att kemtvätta de andra gångerna.
- Vadå mocka, sa jag, visst har den en viss tyngd men inte fasen har jag köpt en sådan kappa. Har för mej den kostade ca 1500 kr då den var ny.

 
I lördags hämtade K kappan och blev gratulerad till en sådan snygg kappa som idag är värd ca 3000 kr. Klart han betalade 450 kr när han blev visad tvätt instruktionerna i kappan. Den är gjord någonstans utomlands och efter 6 år fortfarande lika fin. Men det står ingenstans i kappan att den är av gjord av mocka. 
Julhelgen ser varm ut så kappan får hänga kvar i klädkammaren till snön kommer och det är minst 10 minus grader ute. För jag har aldrig frusit i den kappan det är ett som är säkert! 
Nu har jag beskurit min vinstock,om det kan du läsa här ;0)

Inga kommentarer: