söndag 8 december 2013

- Allt är gjort av plåt mamma

K tittar på storfilmen Australia och han ryser och minns att det var en 3 timmars film men verkligt spännande. 
Jag bakar mera pepparkakor av degen jag fick över och ler lite åt de ful-skojiga hundarna. Ett sådant där gammalt kakmått jag hittade och som kanske ska föreställa en corgi hund? Gubb-tanten gör jag fler av också, då behöver man sällan ta 2 st kakor till fikat. Är tokglad över att jag tog med bakbordet till stan. Det som jag hittade uppe på höloftet på landet och som nog är ganska gammalt. Här använder jag det på köksbordet som vanligt och det blir lagom högt när jag kavlar. Står en stund med pappas favoritmått i handen, ett mellan stort hjärta. Han tyckte det var bäst, lagom stort liksom och alltid skulle det vara en skållad mandel på varje kaka. Jag sparar det till lucia pepparkakorna eller till julhelgs kakorna.
Ute är det klart ännu och runt - 8 grader. Lite ljusare nu med ett litet snötäcke och mer snö är att vänta. Går ut en liten sväng och tittar upp mot vår balkong, i mörkret ser den fin ut.
I mitt huvud har en låt surrat sedan jag hörde den på radion i morse. 
- Allt är gjort av plåt mamma, blues med Rolf Wikström och med text av Stefan Sundströms från 1994. Har svårt att skaka av mej texten, plåten, det gäller kanske i högsta grad mina kakformar då, haha!

Inga kommentarer: