tisdag 10 december 2013

Om skinka och om böckers makt

Jag klipper av utblommade hyacinter och tittar över mina växter i största allmänhet. För december är en mörk månad och många växter längtar efter ljus. Samtidigt tittar jag ut då jag har fönster åt två väder-sträck och idag är det trist. Snön som låg så vit och fin är våt och blöt. Det rinner och droppar, är smutsigt och brunt och flera plusgrader.
Igår såg jag flera barn med kälkar och pulkor, idag springer och hoppar människor för snabbaste vägen hem. Ingen vill vara ute nu när mörkret blir större igen.

Om någon timme kommer min mellandotter och hämtar julskinkan jag gjorde i går. De vill hinna smaka lite jul innan de far till varmare breddgrader. Innan julafton som vanligt och det blir 3 veckor som alltid. 
Igår bläddrade jag, köpte och njöt åter av en gammal "Gyllenebok" från 1950. Klassikern - JUL på landet - så amerikansk men också så alldeles, alldeles underbar. Vi hade många Gyllene böcker i mitt barndoms hem men inte just den här och då njuter jag ännu mer. 
Om Betty och Bob som ska åka till mormor och morfar på landet för att fira jul. Texten är lagom lång, bilderna är färggranna och sött barnsliga. En bok att tycka om länge länge, ja för alltid.

Inga kommentarer: