fredag 11 oktober 2013

Nattljus

Det är en sådan där natt då regnet trummar mot rutan och det är riktigt disigt ute. Jag hoppas det slutar innan K går upp vid kvart över 4 för att åka till jobbet. Han har haft tur och klarat sej från regn hela hösten. När jag släcker balkonglampans ljusknapp i vardagsrummet står jag en stund vid dörren och tittar ut. 
För det är en sådan där natt då vi alltid hade ytterlyset tänt nästan hela natten. För att någon katt skulle hitta hem lättare till mat och trygghet, den visade också här bor någon. Vanan sitter i fast vi inte bor på landet längre.
Det är en sådan där natt när jag tänker på alla kastanjer och kastanjelöv som måste ligga i drivor vid huset på landet. Och nöt-buskarna, hoppas alla djuren tar hand om nötterna nu....   
Lilla hus, du står där i mörkret med gapande fönster hål, utan ljus och utan värme. I över 37 år skötte vi om dej, nu är du bara ett tomt gammalt skal. 
Det är en sådan där natt som mitt hjärta gråter och saknaden är lika stor som universum...

Inga kommentarer: