fredag 6 juli 2012

Som ett rea plan

Idag har det varit en ganska lugn dag och det är jag glad för. Något regn har jag inte sett till ännu men det är kvalmigt och mycket flugor i luften. 4 st hästar går åter på sommarbete ett stycke bort och då finns det alltid flugor i närheten men några flugpapper har vi ännu inte behövt sätta upp.
Ja, igår var det då fart runt stugan, där överdriver jag inte ett dugg!
K började förmiddagen med att stryka vindskivor med roller på långt skaft med vit lackfärg. Det gick toppenbra och han kände sej verkligen nöjd. Strax efter 11 gick han upp på stegen vid verandan och började skrapa plåttaket från flagande färg. Plötsligt kommer han inrusande alldeles uppskärrad.och jag hör panik i rösten.
- Du måste komma med en gång, det lät som ett reaplan över mitt huvud och nu surrar det som faan kring skorsten. Vad kan det vara, det är minst 1000 st?
Jag småsprang ut efter honom och konstaterade snabbt, några gräshoppor från främmande land var det inte frågan om utan en stor bi-svärm.
Javisst, bina svärmar nu då våren varit så blöt och kall fick jag reda på lite senare under dagen.
Vad gör man då med en bisvärm som tänker bosätta sej i skorstenen?
Jag bestämde iallafall att vi skulle elda på stört, verkade vettigast då vi också har ganska nysotad skorsten.
In med ved och så eldade vi med öppet spjäll fast det nästan var +25C ute, så himla sjukt. Bina blev irriterade och började flytta på sej efter en stund. Jag googlade på bisvärmar och skorstenar och läste den ena markabra historien efter den andra, om vaxkakor, bin som föll ur ventiler, om Anticimex och om att döda bin.

Då rusar åter K in med andan i halsen
- Nu vet jag var de flyttar sej, hojjtade han, runt en stor björkgren på väg ner till stora vägen, vad gör vi nu?
Det såg ut som ett stort gammalt täcke var virat om trädgrenen så fullt med bin var det där

Hm, närmaste biodlare-förening har en massa jour nr på sin hemsida så jag började ringa för att hitta någon som kunde komma och hämta "våran" svärm. Ringde säkert över 15 st telenr, både hemnr och mobilt innan en torr gammal röst svarade. Jag fick fler nr för farbrorn hade ingen bil eller utrustning och till slut hamnade jag i min egen hem socken. Där slungades det honung för fulla muggar och alla var upptagna. Det sista samtalet blev till kyrkvakt mästaren som var "nästan" på semester och varken hade tid, lust, ork eller plats.
Det pratas så mycket om att vi ska vara rädda om våra bin men när det väl gäller är det tydligen inte så viktigt alls.
Ps. Just nu har bi-svärmen flyttat på sej till en slänt några 10-tal m från björkgrenen och verkar försöka bygga där i mark nivå......fortsättning följer kanske senare.....Ds.

Inga kommentarer: