måndag 9 juli 2012

Sniglar, hästkastanjer och skal

Varje kväll strax efter ½9 går jag på snigel jakt i trädgården.
Tycker sniglar är så himla äckliga, äckliga, äckliga. Inte stora vinbärs snäckor som stolt bär sitt stora hus på ryggen och värdigt kryper på trädstammar, husfasader, asfaltsvägar och min kompost. De små sniglarna med hus tycker jag inte om, de krasar också läskigt under skorna när de är för många. Svarta skogssniglar är väl inte trevlig heller men de gör nytta i skogen och blir framför allt föda för andra djur.
Nä, det är de nyare sniglarna jag menar som kan vara från en lillfingers nagel till betydligt större storlek. Allt från mörkbruna till ljust oranga i färgen och som kallas åkersnigel. Hemma hos mej kommer de krypande från åkern bredvid min tomt om kväll för att söka sej ny föda. Så jag går där med handskar med gummi handflata + fingrar och samlar in dem på kvällen i en liten plasthink. Sedan skakar jag ner kvällens "skörd" i en stor rostfri hink och häller skållhett vatten från vattenkokaren över dem. Ingen pardon, alla dör snabbt och smärtfritt. Tänker att hade jag höns skulle det säkert gilla detta "smaskens" men blä och urk, äckligt är det iallafall med sniglar :0(
Hästkastanjer är det senaste vapnet mot sniglar i trädgården! Forskare på universitet i Graz, Österrike, har funnit att sniglar inte tål malda nötter och nötskal av hästkastanjer och att de inte passerar en utlagd sträng gjord av kastanjeröran! Vill man pröva det nya undermedlet mot invaderande sniglar så gäller det att redan på hösten samla tillräckligt med kastanjer för vårens snigelkrig!
Rätt gissat, klart jag måste prova det här till våren! 

1 kommentar:

LyckligaPraliner sa...

Jag är så tacksam att vi inte har dessa äckliga sniglar där vi bor. Men tyvärr vandrar de tydligen uppåt i landet...Vi hade inte fästingar heller förut. Men nu har vi det fast gudskelov inte alls i den utsträckning som längre ner i landet.

Ann-Louise