måndag 16 juli 2012

Blommor och choklad

Min mellandotter är alltid tidigt ute när hon frågar mej vad jag vill ha när jag fyller. De andra 2 st tjejerna brukar oftast fråga några dagar innan och min grabb frågar aldrig. Han kan istället överraska mej med att ringa en helt vanlig dag och fråga vad jag har för strl i gummi stövlar eller komma över med något till trädgården som han har köpt. Jag brukar tänka att där lyckades jag extremt bra med uppfostran men vet att det inte alls är så det är, utan att det är en medfödd egenskap. Omtänksam har han alltid varit men att glädja och överraska betyder ändå mera för då känner hans sej ganska stolt :0)
Mellan tjejen frågade alltså vad jag ville ha när jag fyllde redan i slutet av april. Som vanligt sa jag att när jag fyller jämna år vill jag ha ett foto av alla mina barn på en å samma bild. För det saknar jag och jag vill hänga den inramad i mitt sovrum. - Inget annat då, sa hon, tyckte säkert mamma var dö tråkig som vanligt?
- Hm, sa jag då lite generat, Bryan Adams spelar ju i sta´n i början av augusti, en biljett dit vore ju inte helt fel men de är säkert himla dyra. Förresten har jag ingen att gå med och säkert ser jag ingenting heller, det är bättre att se en konsert med honom hemma framför tvn. - Men mamma, då trycker vi ner dej i en rullstol och hojjtar invalidos så du får en perfekt plats framför scenen!
Min mellan tjej kan också överraska så lite orolig var jag allt på födelsedagen. Paketet var långsmalt och ganska tungt. - Puh, sa jag, ingen biljett iallafall? - Nä, du var så himla övertygande att du absolut inte vill på den där konserten, är du lite besviken nu, morsan?
I paket var det fina handdrejade muggar från Japan att dricka kaffe ur. Fick också av de andra, en trädgårdsdag-bok i mörkrosa, ett fyrkantigt porslins fat från Stavanger, massor av hembakt kaffebröd, blommor och choklad. En fin dag sommaren 2012!

Inga kommentarer: