torsdag 12 juli 2012

En Grythyttan stol och glass

Så är man då ett år äldre igen och fast jag kanske lever 30 år till har jag börjat skriva ner mycket saker från det att jag var liten. Det var absolut inte bättre förr men väldigt många saker var annorlunda och är ganska roliga att komma ihåg. Som exempelvis varför att jag fullkomligt älskar Artur Lindkvists stålmöbler från Grythyttan. De var jättevanliga på ute serveringar förr, de var stabila, blåste inte omkull, gick sällan sönder och de gick att stapla. Det var något mycket speciellt att trycka ner en tanig barnrumpa och få stolen att "gunga". Oftast var det stolarna med armstöd som var bäst för där gick det att luta sej bakåt och få mera kraft genom att hålla i armstöden.
Nära vår badsjön ett stycke från E4:an fanns en typisk utomhus servering med minigolf bana som bara var öppen på sommaren. Där fanns Grythyttan stolar i mängd, säkert minst 50 st och bord men också TrollhätteGLASS. De var de som bl.a tillverkade den välkända 88:an som GB senare tog över, 77:an och många fler goda glassar. Det var lycka att efter en bad dag, äta en glass, titta på folk som spelade minigolf och gunga stol. Sedan fanns ny ork att cykla hem den sista ½ milen för bad och utomhuslek tog verkligen på krafterna.

När jag fyller jämna år vill jag ha en Grythyttan stol i vitt med fotpall så jag inte glömmer bort hur det var att vara barn. Sedan få någon ärva den, som tycker om den lika mycket som jag, för den lär hålla i flera generationer
Just den här modellen vill jag ha <3
Ps Trollhätteglass var en svensk glasstillverkare grundad 1933. Företaget startade i liten skala av Oskar Olsson, känd som "Glass-Oskar". 1938 startade han en fabrik som 1962 hade vuxit till 40 anställda och en omsättning av 14 miljoner kronor. 150 bilar körde ut Trollhätteglass över hela landet. 1973 fusionerades Trollhätteglass med GB Glace.
1964 lanserades glassen 88:an fram. Den finns kvar än idag i GB:s sortiment och är den enda kvarlevan från Trollhätteglass sortiment.
Flaggor med företagets logotyp syns ofta i barnprogrammet Tårtan från 1972. Ds
Vad jag önskade mej i år ska jag berätta om en annan dag för det är också en rolig historia.

Inga kommentarer: