tisdag 3 juli 2012

Älskade sandal

Nu kan jag äntligen vicka med tårna i solen!



Sandals are an open type of outdoor footwear, consisting of a sole held to the wearer's foot by straps passing över the instep and, sometimes, around the ankle.






I min arbetsbok för minderåriga från 1966 står att läsa följande: Längd 150 cm, vikt 47 kg, allmänna tillståndet u.a. ögon glasögon, färgsinne, hjärta, lungor, hållningsfel, u.a. Extremiteter plattfötter. Några år tidigare hade en utlänsk läkare skrivit att R har paltfötter i min hälsojournal vilket gjorde min mamma väldigt upprörd.
- Vem tror han att han är, paltfötter sitter ju på en gris, skrek mamma.
Att vara plattfot och tjej har inte varit lätt här i livet och naturligtvis älskar jag vackra skor och sky höga klackar. Platådojjorna klarade jag på -70talet, även "Jesus-sandaler" men de var egentligen alldeles för platta, bara en lädersula mot marken.
Ortoped läkare sa till mej flera gånger att jag nog fick räkna med ryggproblem i 40-årsåldern men att gå barfota var det bästa för min hållning. Så jag travade barfota i Alperna och på grusvägar, fick kolsvarta fötter som var nästan omöjliga att få rena på sommaren. Jag jobbade i åldringsvården något år, upp till 10 tim om dagen med tunga lyft och mycket spring. Visst blev jag trött i ben och rygg men fötterna funkade alltid.
Så började jag på fabrik i slutet av -80talet, på fötterna blev det höga basketkängor i skinn från Adidas som jag fick bekosta själv då skor med stålhätta inte fanns i strl 35. Efter -97 blev det stålhättor även för mej och arbetsskorna blev bekvämare och lättare att gå i. En sommar i mitten av 2000 stukade jag foten ordentligt. Det var semestertider och hur mycket att göra som helst på arbetet, inte sviker man ett jobb man gillar, absolut inte R iallafall. Vad göra?
Vem som helst med sunt förnuft vet svaret, bandagera foten, foten i högläge och vila. Efter en stunds funderande tog jag fram min vinterkänga med kardborre knäppning och pressade ner min ganska svullna fot i den, på den andra foten min stålhätta. Visst gjorde det lite ont ett par dagar men jobbade gjorde jag för fullt i skor i strl 39 och strl 36.
Min högerfot blev aldrig normal igen efter det och när jag inte kan gå längre har ortopeden sagt att det ev. blir en operation av foten. Har svårt att köpa skor som passar och framför allt som är sköna att bära. Sliter bokstavligen ut mina skor så de faller från fötterna i bitar men det finns de som har det värre. Plattfötter är inget jag önskar någon men det är tyvärr något som går i arv, ibland.
Igår fick jag prova ett par nästan nya sandaler av lill-killens mamma. De passade på mina knasiga fötter, jag fick dem, nu är jag lycklig :0)

Inga kommentarer: