måndag 23 juli 2012

- Du låter arg, lille mor?

I lördags var vi på fest K och jag och säkert 30 st till men den var inte lyckad. Hans som firade sin 30 års dag, tyckte den bra och ok efter vad jag har hört efteråt, men han måste ha ett torftigt stackars liv.
Inbjudan fick vi redan i början av april, fest hemma hos hans mor och far med stor trädgård. Ett smart drag, trevligt också att vara utomhus när som sommaren är som bäst. Tur med vädret fick han ju, maskerad temat var ju ganska kul men absolut inte ett tvång, det viktiga var ju att vi kom.
Början var bra, solen värmde härligt, party tälten var byggda på en lång rad och längst bort fanns bartältet.
Vet inte men jag hade nog förväntat mej en helstekt spädgris uppträdd på spett över eld med tanke på temat och antalet personer vilket jag också sa lite skämtsamt. En trevlig grej liksom.
Många glada skratt, fräcka outfits och roliga kommentarer som det brukar bli när människor klätt ut sej.
Jag pratade ganska tidigt på festen med den äldsta deltagaren som blev 80 år för en vecka sedan. Det är en skön farbror som jag alltid tyckt mycket om för att han är så utåtriktad och genuint intresserad av andra människor. Trädgårds skötsel är ett gemensamt intresse som vi alltid kommer in på efter en stund och nu hade vi inte träffats sedan hösten -09.
Efter en stund hörde vi att det var dax för mat, allt stod uppdukat vid grillarna, bara att hämta. K stack iväg ganska tidigt, hungrig som vanligt, farbrorns "tant" kom med mat åt honom och jag sällade mej till kön vid grillarna .Lite olika röror fanns att välja mellan, grönsalladen var slut när jag kom fram liksom brödet och köttet såg lite konstigt ut. Det var marinerad fläskkarré fick jag veta senare, mört men tyvärr inte i min smak. På borden stod läsk/vatten burkar + någon lättöl. Vin eller starköl såg jag inte till fast det stod i inbjudan att det serverades till maten. Vad jag och K hade missat var att de talade om i främre kön att de gick att hämta i baren. Ursäkta, vi är varken 20, 30, 40 eller 50 år utan vi är liksom över 55 års strecket. Är det inte brukligt att man frågar oss "gamlingar" vad vi vill ha att dricka, måste vi gå till baren och beställa? All annan dricka, shots, snapsar, whiskey, drinkar och vin kostade pengar fast ganska billigt.
Under tiden sjönk temperaturen när solen gick ner, myggorna var många och ettriga, tröjor och sockor långt borta. Tidigt bildades en hörna en bra bit bort i trädgården för det sades att någon i party tälten var allergiskt mot tobaksrök. Där satte en "trubadur" igång att spela på gitarr och många försvann dit. Vi fick några filtar mot den värsta kylan och jag fick låna ett par sockor. Då drogs grillarna igång igen i kolmörkret för hamburgare och efter det hörde flera att jag fortfarande frös.- Vill du ha ett glas röd vin, frågade 30-årings mamma? 

- Nä tack sa jag, det tar flera timmar för mej att bli varm på vin men är det ingen som har en "Irish coffee"? Jag fick en pappmugg med fes ljummet kaffe och lite whiskey, det var min alcokick den kvällen, K fick en starköl till sina hamburgare. När vi åkte hem i sommarnatten strax efter kl 24 visade biltempen +7C ute men i bilen blev det ljuvligt varmt snabbt. Ändå stod jag i duschen till nästan varmvattnet tog slut innan jag kröp i säng.
Vilket folk, infravärmare har de haft på sin altan i snart 20 år, maten räckte inte till och alkohol serverades inte alls gratis. Det är en sorglig historia för ingen varken sjöng eller hurrade för 30-åringen heller.
- Du låter arg, lille mor sa min grabb med sin mjukaste stämma i telefon. Vi kommer över strax så du kan avreagera dej lite! Det är nämligen så bland mina kära att här pratar vi ut om sådant vi inte gillar för varför bygga stora berg av en massa småsten?

Inga kommentarer: