torsdag 5 juli 2012

Luktar så fint, smakar så gott!

Har du sett Herr Kantarell bor i enebacken? Han kom dit i förrgår kväll med sin hatt på nacken.
Den visan fick vi lära oss i skolan när jag var barn och vi sjöng också mycket hemma så då blev den ännu lättare att komma ihåg. Inte alla verserna, tror det är 6 eller 7 stycken.
Men som läcker sommarmat hamna alla på ett fat och du äter Kantarell och vill inte byta.
När någon frågade vad jag ville ha att äta när jag fyllde år sa jag alltid kantareller. Oftast ganska lätt att fixa för mamma men jag vet år då kantarellerna kom först i augusti. Vi hade gammelskog hemma och svampställen var många. Mamma var svamp kunnig och plockade många olika sorter men far var skeptisk ibland och trodde nog han skulle bli förgiftad. 
K gick till våra vanliga svamp ställen igår och hittade nästan 4 l sommarkantareller.
Mums, ikväll blir det varma mackor såklart! 

Inga kommentarer: