lördag 30 april 2011

Nu hoppar laxen, nu blommar...

"Nu hoppar laxen,
nu blommar häggen,
nu lyfter taxen sitt ben mot väggen.
Ssssssskål!!!!
Ett litet avbrott
har visan fått,
och under tiden
har taxen gått"


Valborgsmässoafton och häggen står verkligen i full blom. Har dock en känslan av att han, skomakaren som tog ledigt mellan hägg och syren får långledigt i år också!
Betydligt svalare temperaturer nästa vecka säger SMHI för andra gången idag.
K tog en promenad till postlådan med sjukkassepapperen ganska tidigt och M for ut genom dörren strax efter 8 med orden, - Jag rensar kirskål där jag ser att det finns, måste ha något att göra just nu ( hennes lediga helg) Nog finns det kirskål i min stora trädgård alltid, dä ä bare å välj, stå int där å vela vetja! Usch, hoppas hon iallafall står i solen för annars är det kyligt och mycket morgondagg.

Jag gör en mumsig morotskaka men har redan svurit grovt då receptet har ett stort fel, 2 msk bakpulver till en normalkaka på 3 st ägg ÄR inte normalt. Tryckfelsnisse eller mänskliga faktorn, 2 tsk bakpulver är normalt och det här bör Crescent få höra snarast tycker jag. Så här står det i deras annons också:
"När du cyklar förbränner du en bit kaka som den ovan på ca 6½ km"  Det skulle jag tro är alldeles rätt då det är både olja, socker, smör och cream cheese i/på den. Konstigt att sådana siffror aldrig blir fel ;0)


Igår köpte jag en liten ask av Mon Chéri som jag tycker mycket om sedan många år, K äter helst sitt sega skumgodis och M nästan bara ren choklad eller med nötter. När jag provade min första bit till kaffet for likörångan mej upp i näsan och jag höll på att storkna, "Starka grejer det där, Morsan är det säkert du klara att äta sååå farliga saker"? Typiskt, släkten är värst!

Inga kommentarer: