fredag 1 april 2011

Blåbärsris och magra män

Jag plockade blåbärsris när jag var ute i förrgår och tog in och satte i en pyts. Det är något som jag lärde mej när jag gick på lanthushålls skolan för ca 40 år sedan. Jag tror det är något man gjorde i bondesamhället förr då det inte fanns några blommor att köpa i mars/april. Blåbärsris fanns ju nästan bakom varje knut på landet och så var det gratis. Först ser riset väldigt oansenligt ut men efter bara några dagar kommer det små gröna blad och sedan blåbärsblommor. Rart, gulligt och vårlikt. Jag fick flytta blåbärsriset till en högre nivå i fönstret då en av innekatterna inte kunde låta det vara i fred, kanske triggar det spretiga riset kattens tänder eller så är det skogsdoften?

Gårdagen var ganska hektisk, lite typiskt för sista dagen i månaden mars.
K var på sjukhuset mest hela dagen, det var genomgång inför operationen med sjuksköterskor, narkosläkare och kirurg. De visade film och K talade om hur livrädd han är att ligga på sjukhus, att han lätt svimmar och över rädslan att bli sövd. Normalt kan han ge sprutor (mej), titta på operationer på film, se öppna stora sår och blod bara det inte gäller honom själv. Det är mkt oklart ännu om de ska reparera hjärtklaffen eller om de sätter dit en konstgjord, för och nackdelar med båda alternativen, men de måste se hjärtat ordentligt först. K fick också lunch på sjukhuset och blev ganska besviken, en tallrik kålsoppa och äpplekaka med vaniljsås till efterrätt. Ingen mjuk eller hård macka till soppan, inga frikadeller eller korv i soppan. Urdåligt!! K som väger mellan 70-72 kg kan ju nästan kallas mager, hur ser han ut efter en vecka på sjukhuset med den dieten? Vi kanske får smuggla in pizza så han står sej tills han kommer hem.
M jobbade första kvällen igår och kände att hon lugnt kunde ha jobbat några timmar till men hon ska ju börja kl 07:00 idag.
Själv har jag varit arg på elcykel sedan igår, något är fel, vet inte vad, dubblechecking later today!
Vi tänker på Emy idag!

Inga kommentarer: