måndag 25 april 2011

Somriga påskdagar :D


Vilken härlig påsk, nu kan iallafall ingen som är ledig gnälla över vädret.
I morse sa vi med ett leende här hemma, vänta bara snart skriker bönderna att det är på tok för torrt på åkrarna, alla är sällan nöjda samtidigt!

Långfredagen var K och jag med syster och sambo i Kolmården, vi tittade till våra föräldrars grav, var på loppis, hade picknick vid Bråviken och tog en tur upp till gamla Ödekyrkan i Krokek. Där var stilla och fridfullt när vi gick och läste på de gamla gravstenarna och tittade runt bland ruinerna. Utanför grindarna hittade vi en kastanj som fått en grodd, den tog jag hem och har nu satt i en kruka i växthuset. Hur gamla kastnej träden är kring kyrkogården vet jag inte men den sista kyrkan som stått där brann ner i slutet av 1890talet. Ett litet kastanjeträd i min trädgård från Krokek, det känns som att ta hem en liten bit av min barndom.

Här hemma blommar redan de gamla påskliljorna som brukar slå ut i mitten maj, björkarnas blad blir större o större, ett par varma dagar till och häggen kommer att slå ut också. Nätterna är fortfarande ganska kalla, kring 0 grader eller markfrost och det bromsar naturen till viss del. Metrologerna säger att vi är ca 1 månad för tidigt och vad det innebär får vi kanske se senare i vår.

Inga kommentarer: