tisdag 1 januari 2013

Gott Nytt År - 2013

Nu har jag radderat alla gamla onödiga mail från 2012 i inkorgen. Tänkte jag skulle börja någonstans för att riktigt förstå att det är ett nytt år och nyårsdagen.

Det har varit  År 2013 i 18 timmar och i natt glömde jag att skriva det på en vägg. Det brukade man göra i gamla tider för det betydde tur i det nya året. Frågan är väl om vi får tur i år för när K skulle duka på nyårsaftons eftermiddag gled 2 st mattallrikar i golvet och gick sönder i minst 20 st bitar.
"Broken pieces are a good luck sign" också enligt gammal tradition, ja så vi kan ju alltid hoppas på det!

Här har solen skinit från en ganska molnfri himmel alla ljusa timmar men det är inte så bra enligt sägnen.
kan det bli stor sorg och klagan, oväder och krig, inte så ovanligt det heller. Annars gillar jag att namnet Januarius betyder helgad åt Janus, en gammal romersk gud och vilket fint namn Janus är. Har för mej att det är ett namn som är/var vanligt på pojkar från medelhavsländerna.
Min pappa - 17 år
2013 ligger bra i munnen och är lättare att komma ihåg än 2012. Min älskade pappa var född 1913 och hade alltså blivit 100 år i år om han hade fått leva. Det trodde jag nog länge och det hade varit roligt att få uppleva det. Tänk pappa sa alltid att den som skaffade honom hans första barnbarnsbarn skulle få 9 000 kr men det var det ingen som nappade på. Han sa det på skoj men också för att han visste att jag som ung mamma redan hoppades jag skulle få barnbarn vid 50 år ungefär. Barn tyckte han verkligen om och min systers äldsta dotter sa i höstas att morfar var den ende som verkligen frågade vad de gjorde när han träffade dem. Han var genuint intresserad av det liksom allt som pågick i världen just där och just då.
Min pappa - 37 år
Så några rader till mina kära barn för år 2013
E, jag hoppas du hittar ett namn till din firma och att den blir verklighet snart.
M, jag hoppas du trivs bättre med ditt arbete och får flera trevliga kompisar.
E, jag hoppas ditt roliga arbete inte sliter ut dej och att du får vara frisk.
M, jag hoppas att du får ett arbete som undersköterska snart och ett fint liv.

"Mot ljusare tider ska vi gå vad det lider"........

Inga kommentarer: