torsdag 24 januari 2013

Ett 4-vägskors

Dagen har börjat med strålande solsken efter en klar natt med stjärnbeströdd himmel och månsken. Fortfarande -12 grader och nyfrosten gör träden vackra som i en saga.

Jag har ju ett 4vägskors ca 500 m från där jag bor och då är det kul att kunna välja olika väderstreck att gå åt. Nu har jag bara vägen åt norr kvar men funderar på att vänta med den tills eftermiddag. Dels vill jag verkligen gå i solen en stund, dels har jag smörjt mina fötter för andra gången i dag och nu med Helosan salva.. En stortå och häl på vardera fot bråkare lite men det är smällar man får ta, hehe!

I går gick jag strax före kl 11 och trodde solen skulle lyckas lysa igenom molntäcket men det blev bara lite ljusare en kort stund. Ändå blåste det lite då jag kom ut i öppna landskap och jag gick i betydligt mer än en timme. Ganska trötta fötter vid hemkomsten men så var underlaget väldigt hård och stum assfaltsväg.

Jag har upptäckt nya saker i min omgivning, här följer några exempel

Fartbegränsningen har ändrats på flera ställen, nya skyltar med ny hastighet. Gäller exempelvis liten klunga hus - 70 skylt och baksidan 80 skylt när vägen fortsätter igen.
Ovanligt lite skräp vid vägrenen - gäller även det som glöms i snö. Nästan bara slutande vägkanter - säkert bra ur avrinnings syfte men jobbigt att gå där länge.
Väldigt få människor på landet som är ute så här en vanlig vardag på vintern. Ingen cyklist har jag mött eller motionär - bara några få hundägare. Jobbar folk mera dagtid eller är det kallt och trist att gå?

Inga kommentarer: