söndag 13 januari 2013

Gamla dagböcker

Vi har en stor låda min syster och jag, som står hemma i mitt hus just nu. I lådan finns alla dagböcker vår mamma ville spara för eftervärlden, alla dagböcker hon själv tyckte var något att läsa. Det som inte var bra kasta hon utan att tveka. Ibland söker jag någon sorts tröst i dagböckerna eller bläddrar i dem bara. Ibland söker jag ett datum eller ett år, är nyfiken på vad som hände just då. Mammas dagböcker är från 1939 till 1990, en ganska lång tid alltså och en riktig berättar skatt. 1990 var det året hon dog på hösten och hon hann "bara" bli 70 år. Det var "kräftan" som tog henne som man sa förr i tiden, hon dog av magcancer. Det är något som "går" i släkten för även min mormor dog av samma sorts cancer.
Det var tydligen vårväder den 11/1 1990 i Kolmården. Mamma har skrivit in en dikt där också av Erik Blomberg som heter "Människans hem", den är så fin!
Nu är det natt över jorden.
Darrande stjärna, gläns!
Världarna vandrar i fjärran.
Mörkret är utan gräns. 
Marken, molnen och mörkret,
varför älskar jag dem?
Stjärnorna vandrar i fjärran.
Jorden är människans hem.

Inga kommentarer: