torsdag 30 mars 2017

Rosor och paj

Kritvita av frost var träd och bilar i morse. En vanlig syn i slutet av mars, mera ovanligt med +15 grader flera dagar i rad. I sovrums-fönstret har rosen jag köpte billigt i oktober börjat visa nya knoppar. Vill kanske inte vara en slängiväg växt? 😉
När K låg sjuk gjorde jag en tacopaj som blev riktigt bra och inte fet som paj brukar kunna bli. Det här är ett recept för 2 p som lätt kan dubblas till 4 p. Jag tog den färs jag hade hemma, nötfärs men tror det funkar med annan färs också.
Pajdeg:  3 dl vetemjöl, 1½ tsk bakpulver, 2 krm salt, 1 dl mjölk, 50 gr smör
Smällt smöret och blanda i mjölken. Häll i mjöl, bakpulver och salt och arbeta ihop till en lite kletig deg. Tryck ut den med fingrarna i en mindre pajform, typ 22 cm
Fyllning nr 1:  250 gr färs, ½ påse tacomix, 1 vitlösksklyfta, 1 msk tomatpuré, 1 dl vatten
Fräs färsen smulig i lite smör. Strö över tacomixen, den finhackade vitlöken, tomatpurén och vattnet. Låt puttra ca 5 min och lägg sedan blandningen i den degtäckta pajformen.
Tärna en stor tomat och strö över.
Fyllning nr 2:  1 dl crème fraiche, 2 msk majonnäs, 1 dl riven ost, salt och svartpeppar
Blanda ihop crème fraiche, majonnäs och ost. Smaka av med salt och peppar. Bred blandningen över pajen. 
Strö över t ex tunnskivad rödlök eller någon örtkrydda om du vill och grädda pajen i mitten av ugnen i ca 20 min på 225 grader.
En blandad grönsallad passar fint till! 

Inga kommentarer: