onsdag 1 mars 2017

Blåbärsblom och kashmir

1:e mars och jag tycker det är så vackert med blåbärsblom. 
Förr i tiden var det vanligt att många kvinnor på landet ställde in blåbärsris i en burk i början av året. Det lärde jag mej när jag gick på lanthushållsskola på -70talet. När de flesta blommor sover, ljuset kommer åter och längtan efter våren finns där. Då blommar blåbärsriset inne och sprider glädje och förväntan. 
Jag gjorde ju plättar till K i går och det tycker han är så gott. De här plättarna är gjorda på keso och mättar riktigt bra.
Du tar 2 ägg och blandar dem med en liten ask keso naturell. Inte minisorten utan den vanliga på 250 gr. Sedan blandas 1 dl kokosflingor, ½ dl vetemjöl och 1 krm salt i också. Låt smeten stå i ungefär 15 min och klicka ut plättar för stekning i en panna med smör. Jordgubbssylt är gott till eller färska bär.
K har fått en härligt grå tröja i kashmir av mellandottern. Han älskar den då den värmer så skönt. Han använder alltid skjorta under eller t-tröja.
Idag har jag tvättat den för första gången. Det var superbökigt för den måste tvättas för hand i 20 gradigt vatten. Mina ullprogram på tvättmaskinen får inte användas. Den får inte vridas heller. Har klappat den torrare mellan handdukar och nu ska den plantorka. Lite tillbaka 50 år i tiden bara. Finns även för barn från stl 98 😐 
Jag tittar alltid på tvättanvisningarna när jag köper kläder, gör ni?

Inga kommentarer: