söndag 22 mars 2015

Lite fritterad

Det hela började med att jag funderade på tillbehör till en söndags middag, en kommande födelsedags middag. Iväg åkte ett sms till min son 
 - Hej M, har du fritösen kvar? Fungerar den fortfarande? 
Svar kom några minuter senare 
- Vi har ingen kvar, på väg att slängas. Ligger under köksbordet, ska till el-skrot. Vill inte ha den längre, vill ha en ny ActiFry. 
-  Ja, jag vet som bara behöver typ 1 st matsked olja till 1 kg pommes, sa jag. 
Ligger under köksbordet, K och jag tittade på varandra, det lät så himla kul. Typiskt sonen, inpackad men inte hunnit eller orkat bära ut den. 
- Den fungerar men är så äcklig, vi har inte använt på jättelänge! 
Ibland är det konstigt och troligen meningen att vissa saker ska hända. 
Fritösen, av märket Philips gav jag min son för ca 15 år sedan. Han hade hett önskat sig en och nyligen flyttat. Om han fick den när han fyllde eller till jul kommer ingen av oss ihåg längre. Spelar ingen roll heller, vet bara att jag köpte en väldigt bra och ganska dyr. Det skulle han ha och för att den skulle hålla länge. 
Hem hämtade K den i fredags kväll och han sa då 
- Du får titta på den men jag vill inte ta i den, fy faan.
Efter 2 L Klorin och lite Chilit Bang ser den ut som ny. 
Vi har blötlagt och skrubbat. Plockade ner den i smådelar, en stor fördel då väldigt mycket är i rostfritt stål. Mina fingertoppar är ömma och röda för jag kan inte använda gummihandskar. K använde sina handskar hela tiden, såååå äckligt med ingrott fett!
Vi provade den nu i kvällen med lite pommes, utmärkt. I morgon ska jag fritera blomkålsbuketter, doppade i smet, en favorit sedan barndomen.

Inga kommentarer: