torsdag 4 december 2014

Tordag den 4 dec - ljusstöpare dag

Idag ska ljusen stöpas för lucia och jul står det på vepan. 
Ja det är ju inget jag gör idag och det har jag gjort endast ett fåtal gånger i mitt liv. Smält stearin och vax och gjutit ljus har jag iallafall gjort ett tiotal gånger. 
Man kan använda många saker, gummibollar, tetrapack, pappaskar och porslin som form. Det viktigaste är att vecken som man köper eller virkar är tillräckligt tjock. 
Spara ljusstumpar gjorde man mycket förr men idag är det knappast lönsamt. Sedan vet vi också att enbart stearin inte funkar så bra och paraffin är en farlig oljeprodukt. Rätt blandning är alltså också önskvärd. Bivax är bland det bäst vi kan använda men det är också begränsat.
För några år sedan köpte jag mej några gamla formar av bleckplåt att gjuta i. Det har inte blivit av att använda dem men jag vet att de fungerar utmärk. 
Eva, en av min fastrar, gjöt ljus i början av -60talet i liknande formar. Ljusen brann bra men sotade ganska mycket. I botten av formen gjordes en ganska stor knut och så var det bara att hälla i den varma ljusmassan. Sedan gällde det att ljusvecken placerades mitt i formen innan allt stelnade. Det gick åt en hel del ljusmassa men ett sätt att återvinna var det ju. 
Ljusen blev vitgula eller vitrosa för färgpulver var dyrt och passade inte till vardagsljusen. Idag finns så många vackra ljus att köpa och ge bort, underbart!
Mörk, mörk decemberkväll just nu och några plusgrader.

Inga kommentarer: