tisdag 9 december 2014

Den 8:e och 9:e december

Ikväll är det småruggigt ute men inte så snorhalt som igår kväll. 
Solen var framme båda dagarna någon timme och det göra mycket för humöret. 
Nu har jag två dagar att skriva om enligt min vepa. 
Den 8 dec står det att nu ska förberedelser göras för lucia. Det har jag redan gjort i form av saffransbröd. Frysen är lite för liten så jag får inte plats med så mycket. På fredag ska jag baka en liten sats till för vi tycker om saffransbröd, K och jag. 
Idag den 9 dec står det att julölet är färdigt och det vet ju inte jag. Min farmor bryggde enbärsdricka till jul, den godaste dricka jag visste som barn. Söt och skummig och däri fanns det säkert alkohol för vi barn blev väldigt pratglada och spralliga. Vi fick inte dricka hur mycket vi ville som tur var. 
Svagdricka fanns att köpa men den tyckte jag inte var något vidare. Lingondrickan på hösten som också farmor gjorde var frisk men ganska sur. Den passade bra till husmanskosten. 
Nu ikväll ska jag göra första pepparkaksdegen, det brukar bli ett par gånger till. Gott med egna pepparkakor redan till lucia. Jag har ett toppenrecept som det alltid blir bra pepparkakor av, kolla här får du se.
Butternut soppa för mej till kvällsmat. Med rödbetsbröd. sharon frukt och ost.

Inga kommentarer: