onsdag 3 december 2014

3 dec - julbrev

Idag står det, julbrev kan köpas, på min vepa. 
Då tänker jag på att man säkert kunde köpa speciella julbrev som man sände med posten till julhelgen. Kanske var de ganska dyra så bara de som hade råd kunde köpa dem. Den som sände julbrevet måste vara skrivkunnig och kunna läsa. En kär hälsning kanske till gamla föräldrar från en son eller dotter långt hemifrån. 
Fast det är ju bara gissningar från min sida. För jag har ju ingen gammal släkting kvar som jag kan fråga.
JAG ÄLSKAR VITA HYACINTER
Julpost när jag var barn var något fantastiskt. För vi hade vänner och släktingar i andra länder som skickade mkt post då. 
Stora och små paket i brunt papper med hampasnören och spännande frimärken. Ibland hade saker gått i krasch och ibland runnit ut men det var så med långväga paket. Ibland fattades det saker också, som trillat ut eller som någon lagt beslag på. 
Paketen var alltid genomsökta av tullen för så var reglerna även på den tiden. Julbreven var vackra med julmotiv och massor av guldskrift o glitter. 
Jag är glad att jag har fått uppleva det. Julen blev ännu mer spännande och härlig på det sättet.

Inga kommentarer: