tisdag 2 december 2014

Den 2 december - julens tvätt

Hej, åter till julens vepa. Idag ska alla kläder tvättas innan jul, alltså tidigt. Så här står det i en avhandling jag hittade på nätet. 
- Idag tvättar vi tre gånger mer än för två generationer sedan. Att tvätta var tidigare en mycket tidskrävande syssla samt ansågs vara en kvinnosyssla. Synen på vad som är smutsigt och vad som är rent idag är olika. Och hur synen på smuts och renlighet har förändrats sedan 1800-talet. 
Jag kommer att tvätta många maskiner innan jul det är ett som är säkert! 
Men tänker jag tillbaka på min barndom på - 50/60 talet var det väldigt olika redan då. 
Där planerade mamma tvättdagarna noga för ingen maskin fanns som gjorde jobbet. Koka tvätten i gryta var vad man gjorde på landet. Mycket skölja och vrida som jag kommer ihåg som tunga moment. Mamma fick en centrifug senare, det måste ha varit en stor lättnad. En vinter hängde mamma ut lakan för det hette att de frystorkade. Sedan blev det snöstorm på kvällen och de blåste bort. Vi hittade dem på våren under lager av snö. Flera hundratals meter från tvättlinan, bara att tvätta om dem igen. Nä, man tvättade inte stora saker lika ofta vintertid. Pyjamas och nattlinne gjorde att sängkläderna inte behövde bytas varje vecka. Men tvätta sig varje dag var ganska viktigt. Förr hette det också att mycket tvätt slet på kläderna, inte så konstigt som de drog och skrubbade.
Gråmulen dag idag utan nederbörd och plusgrader igen.

Inga kommentarer: