söndag 7 december 2014

3 st datum - på samma dag!

Idag är det 2:a advent och nu får jag klara av de senaste dagarna på vepan. 
Den 5 dec står det att jultvätten ska strykas och det tycker jag är på tok. För det har jag aldrig gjort på bara en dag. Julgardiner, linnehanddukar och juldukar har jag strukit i den takt jag hängt upp den. Sedan försöker jag alltid underlätta till nästa år så allt är nystruket när jag lägger undan textilen. Tänker på alla lucialinnen jag strukit genom åren strax innan den 13 dec. Till 4 st barn som alla ville vara med i något lucia tåg. 
Den 6 dec står det att julgåvor ska inhandlas och det blir nästan inga alls idag. Vi har inga barnbarn eller gamla föräldrar i livet så det blir endast småsaker som t ex choklad eller någon liten klapp. K och jag slutade med julklappar till varandra för ca 20 år sedan. Bättre att köpa något till oss båda när vi behöver det. Ett par biobiljetter har vi idag, om vi vill se någon ny film i jul.
Jag hittade några äldre formar på loppis som kommer att bli toppen i julbaket. Haren med en plåtbit på baksidan är riktigt gammal. Grisen med trynet i vädret är helt underbar och gubb formen mellanstor perfekt.
Ett par rutiga kokböcker från 1949 och 1950 hittade jag också, de är så coola. 
Den 7 dec, idag, ska bockar och halmstjärnor bindas. Det har jag varit med och gjort när jag var yngre. Halmbockar har alltid haft en speciellt plats i mitt hjärta. Riktigt stora så ett litet barn kan sitta på dem. När jag var barn stod det ofta att julbocken kom med julklapparna men hos oss var det alltid tomtefar från stora skogen. Med runda glasögon, stort vitt skägg, pjäxor och jutevävs säck.

Inga kommentarer: