fredag 29 maj 2015

Helgbullar med russin och citron


I eftermiddags planterade vi om min stora Monstera Deliciosa.  
Det var hög tid då krukan var på tok för trång. K tvingades att skära sönder den gamla krukan med bevattnings fack. Bra att vi hade balkong golvet att breda ut oss på. 
Växten härstammar från en monstera jag köpte redan år 1976. Det är alltså en stamdel från den som fått växa vidare. Min yngsta dotter har också en bit av samma monstera som krukväxt hemma hos sig. Jag har sett många olika plantor av monstera genom åren. Jag vet nu med säkerhet att min är väldigt robusta och tålig, värd att spara. 
När jag kom in på min barndom i gårdagens blogg kom jag att tänka på något trevligt. Bullar.
I flera små stugor när jag var barn på -50/60 talet levde ensamma gummor. En del av dem hade alltid varit ensamma, del av dem var änkor. Ofta klarade de sig bra och tjänade lite pengar på att hjälpa andra människor. Ofta hade de en katt som sällskap, vitt hår i en knut och mycket ofta var de ganska tandlösa. 
Min barndoms tant hette Olga och var liten, vithårig, kutryggig och hade bara 2 st tänder kvar i munnen. Hon hade två katter, en röd hankatt som hette Rulle och en svartvit honkatt som hette Lillan. 
Jag kommer ihåg att hon ​​fick hjälp med snöskottningen på vintern och att hon bakade jättegoda bullar. Alltid vid stora helger året om bakade hon de här bullarna. De höll sig mjuka i flera dagar och passade tandlösa perfekt. De innehåller väldigt lite socker men där finns russin, citron och lite suckat. Prova vetja, jag gillar dem skarpt!
Tant Olgas helgbullar 
125 gr smör, mjukt   
3 msk socker   
1 ägg 
 ½ pkt jäst   
1 dl mjölk, ljummen 
 3 dl vetemjöl   
Rör ihop smör och socker. Tillsätt ägget och lös upp jästen i mjölken. Rör i vetemjölet, degen ska var ganska lös. Låt jäsa i minst 1 timme.   
Tillsätt sedan följande  i degen 
½ dl skållade russin - koka upp vatten med russin, låt stå i några min, häll av vattnet. 
1 msk suckat   
Saften av en ½ citron   
Rör ihop och ta i så mycket vetemjöl att degen fortfarande är ganska lös. Rulla ca 20 st små bullar och låt jäsa på plåten i 30 min. Pensla med uppvispat ägg och grädda i 250 grader i ca 8 min.

Inga kommentarer: