onsdag 3 juni 2015

Juni, juli, augusti

Brrr, ingen värme alls i blåsten, tänk om den ville mojna lite nu.
Lyssnade på lokalradion i förmiddags och skrattade gott flera gånger. - Då när jag var barn, sa reporten, hade jag en drake och när jag ville den skulle flyga då fanns aldrig någon vind. Idag skulle det gå att flyga med den varje dag. 
1:a sommarmånaden är här men det känns knappast som sommar. Inte ens i Skåne är det varmt och någon pratar om att så här var det år 1962. 
Ljust är det iallafall och nu lyser solen t.o.m in genom norrfönstret på kvällen. 3:e juni och fönsterkarmen borde vara full av svartvita sommarkor i köket här. När värmen kommer åker de fram.
Den prickiga hunden jag hittade på loppis är annorlunda. Gjord av riktigt skinn med påmålade prickar. När jag tog den i handen visste jag att en sådan hund hade jag tagit i, tidigare i mitt liv. Ett barndomsminne som inte går att väcka liv i men ändå så välbekant.
Muscho står det på namnbrickan, troligen ett varumärke, fin.
Konvaljerna som K plockade på landet till morsdag doftar. Potatisblasten växer men inte tomaterna. Ser kart på jordgubbarna men de behöver också mycket värme. Ett dygn har det blåst nu, när tar det slut? 
Jag vill sitta på balkongen igen med kaffekopp och bok, snart.

Inga kommentarer: