lördag 2 maj 2015

Min bästa Coleslaw

En dag med mest uppehåll och endast några regnskurar. Solen ville genom molnen men lyckades bara några korta minuter. Har lärt mej genom att läsa min egen blogg några år tillbaka att vädret är ganska normalt. 
Om du vill kan du läsa HÄR hur det var den 3 maj 2011.
Här kommer ett recept på coleslaw. Har utvecklat den genom åren och ofta ber mina vuxna barn att jag ska göra den och ta med. Går bra att äta till många olika maträtter och är väldigt god på knäckemackan!
MIN BÄSTA COLESLAW 
ca 500 gr vitkål 
1 morot  
1 äpple
1 msk olivolja  
1 msk vitvins vinäger   
3 krm salt
1 brk crème fraiche, gärna ekologisk 
3 msk majonnäs
1 msk flyttande honung   
3 msk sesamfrön  
Strimla vitkålen, gärna med en bra osthyvel. Skala äpplet och moroten. Riv dem på den grövsta sidan på rivjärnet och blanda med vitkålen. Blanda ner olivolja, vinäger och saltet i kålen. Blanda om allt ett par minuter. Låt stå i ca 5 min. Blanda sedan ner honung, crème fraiche och majonnäs.   
Rosta sesamfrö i en torr stekpanna några minuter tills de får färg. Låt svalna lite och blanda dem i kålblandning.   
Låt coleslawn stå några timmar i kylskåpet, den blir bara godare.

Inga kommentarer: