torsdag 28 maj 2015

Så minns jag Malinowsky

Igår när jag var till affären hittade jag något intressant. Högt upp på en hylla stod mjölksyrade saltgurkor från Polen. Jag fick skicka K att köpa 2 burkar efter jobbet. 
De stod nämligen alldeles för högt upp, hade behövt en stege. Jag ställde en burk i kylskåpet så den blev kall, källarkall. 
Sedan provsmakade jag och plötsligt flyttades jag tillbaka i tanken till början av -60talet. 
Jag hade en klasskamrat vars familj kom från Polen. De hette Malinowsky och ansågs lite udda. Socialhjälp fick de och ett hus att bo i av kommunen. Slitet och dragit var huset utan varmvatten, toa eller badrum. 
Pappa Paul jobbade långa dagar, pratade ganska bra svenska men hans fru kunde bara några få ord. Kommer inte i håg hur många barn de var i familjen men tror det var 6 eller 7 stycken. 
Lilian, min klasskamrat, kom många gånger till skolan utan frukost i magen och med trasiga slitna kläder. Hon var ett barn som fick klara sig själv i mångt och mycket. En äldre bror jobbade redan vid 15 års ålder och de andra var flera småsyskon. 
Flera gånger åt hon hemma hos oss, min mamma sydde i knappar och lagade kläder. Tvättade och kammade hennes hår som var så vackert. Rågblont, tjockt och självlockigt. En fläta av hennes var lika tjock som mina båda flätor tillsammans. 
Vi var liksom samma skrot och korn när vi hittade på saker. På våra cyklar utforskade vi världen. En stor lada hörde till deras hus och där hade vi hemliga saker och en godisgömma. 
Jag älskade hennes familj, glädjen som fanns i den och att de kramades. Cornelis Vreeswijk sjöng "Brev från kolonien" och Lilians mamma sjöng med för att lära sig bättre svenska. Dansade och skrattade gjorde vi och ofta blev jag bjuden på bröd och inlagd saltgurka. Tänk en nybakad brödbit i ena handen och en gurka i den andra. Smaken tillsammans, så god. 
Vitlöks doftande mjölksyrad saltgurka var nog det enda de hade mycket av, å så kärlek till varandra förstås! 
Jag kommer att älska inlagd gurka på polskt vis i hela mitt liv. Det är något jag verkligen är säker på. Sen att de är toppen för magen gör ju inte saken sämre.

Inga kommentarer: