måndag 18 februari 2013

Nästan 30 år

Det är förmiddag och jag har just tagit ut en nybakad mjuk citronkaka ur ugnen. Bra att starta veckan med lite bakning och så tänker jag så bra då att planera.

Ute är det blött och just nu över nollan, lite blåst också men ännu ingen snö. Trist väder för barn som har börjat sportlovet idag så inomhus aktiviteter passar nog bäst. Många barn sover säkert gärna en stund längre om de kan och får innan pluggande startar igen.

Tänk vad tiden går egentligen och i år har K och jag bott ihop i 30 år. Kan egentligen inte fatta det, ned skrivet ser 30 år så mäktigt ut. En halv människas livstid om hon bara blir 60 år och en tredjedel av en människas livstid om hon blir 90 år. Det känns ännu mer overkligt att tänka så. Samtidigt har ju K jobbat de senaste 30 åren på samma ställe också, då han bytte arbetsplats när vi flyttade ihop.

I fredags var det ett mittuppslag i facktidningen från min/vår gamla arbetsplats. Reportaget handlade om ATF, arbetstidsförkortning och dess fördelar. ATFn infördes ett par år innan jag slutade 2009 så jag känner väl till den. Då fick vi ett visst antal tim/år men nu arbetas timmarna ihop så med mycket frånvaro blir timmarna färre. Det var trevligt att titta i tidningen på gamla kollegor och konstatera att ingen av oss blivit yngre. Vid sådana tillfällen saknar jag min gamla arbetsplats enormt mycket. Inte arbetet så mycket men arbetskamraterna. Jag hann ju också med över 20 år där på golvet. Moderna tider, mindre tunga lyft, smuts och damm gav en bättre miljö i fabriken. Nya ägare, nya chefer tog sakta men säkert bort känslan och sammanhållningen.
Nu har alla 40talister slutat eller gått i pension, idag gäller det att producera och leverera så snabbt som möjligt. Klart jag är stolt över att jag fick arbeta med de "riktiga" gubbarna/grafikerna på "pappen" för över 15 år sedan. De som svor och gormade men de som också kunde ge en komplimang så man log hela den dagen ;o)

Inga kommentarer: