onsdag 6 februari 2013

Då städar jag

Jag städar därför att solen skiner mellan varven, fast det är frost på taken och för att mina omplanterade växer har börjat skjuta nya skott så man riktigt ser det. Fy, vilka smutsiga fönster jag har på insidan lite varstans, så blir det när man har innekatter som måste glo ut ofta.
Har just satt mej med en kopp kaffe och ett kärt litet häfte. Det dök upp i en låda med böcker som jag just sorterat för A L L A böcker kan jag ju inte spara. Det här häftet har inget tryckår och är ganska så slitet, välanvänt är väl rätt ord. Jag tror det kan vara tryck ca 1976/77. Som småbarns mamma klarade jag mej inte utan det för alltid fanns det något gott råd på de 12 sidorna. Förkylning, feber, diarré och kräkningar, förstoppning, röda hund, mässlingen, vattenkoppor, påssjuka, scharlakansfeber, kikhosta och 3-dagarsfeber. Bra bilder och teckningar och framför allt begriplig text. Att vi sedan har satt stopp för många barnsjukdomar  sedan dess är ju också intressant!
Min son brukar ringa ibland när han inte vet riktigt hur han ska göra om någon är sjuk och hemma.
- Mamma, du som kan allt, börjar han ofta samtalet med, snacka om att smöra! 
Brukar då svara att visst har jag lång erfarenhet och ett gott råd kan jag alltid ge. 
- Allt kan ingen, vet du! 
Då brukar han säga att det var bra att va' ett sjukt barn hos mej för då blev man lugn och trygg. - Hög feber och hosta, du mamma smög alltid omkring med temuggar, saftglas, värktabletter, snor fanor, torra t-shirts och spyhinkar. 
Ja det är ju sant, men det är ju sån't mammor ofta gör ibland mellan varven här i livet! 

Inga kommentarer: