torsdag 13 december 2012

Luciamorgon

Det är en sådan där galet kall luciamorgon, runt -18 grader och när solen gick upp nästa -20. Andades in iskall luft när jag traskade ut och fyllde fåglarnas matställe med solrosfrön nyss. Vaknade strax efter 6, trodde jag skulle hitta julsånger på radion men icke. Det var alltid så härligt som barn, att höra på julsånger redan vid 5-tiden från sängen och morna till sej. Gick upp och värmde te och tände massor av ljus. Lucia på tv brukar jag sällan missa om jag är hemma, så stämningsfullt och fint. Vet inte om lucianatten har varit stökig, har haft radion på en stund men det verkar ha varit ganska lugnt.
Det var alltså den 12 - 12 - 12 igår och för många något speciellt. Många som gifte sej då eller gjorde något annat att minnas i framtiden. För mej var det en helt vanlig dag i vintermånaden december
Mellandottern ringde igår från Stockholm för att stämma av lite inför helgen, som hon uttryckte det.(vårat årliga adventsfika)
Det är faktiskt sån't jag blir glad för, det kallas för omtanke. Hon om någon, med tusen bollar i luften som egentligen bara borde tänka på sej själv har just den förmågan. Är det inte något man borde ha lärt sej hemma? Något man borde ge bort till sitt barn med modersmjölken? Rätt eller fel men jag tror att människor som verkligen bryr sej är människor som vet att de är älskade och som visar sin kärlek tillbaka på just det sättet.
Ha en fin lucia! 

Inga kommentarer: