onsdag 12 december 2012

Här var det julkakor

Så blev det äntligen kakor idag fast jag sa en del fula ord innan och nickade nöjt efter det var klart.
De fula orden berodde på att nötkvarnen är så svår att skruva fast i mitt kök. K har gjort en nödlösning för några år sedan med tvingar på köksskivan som är på tok för tjock. Nu kom jag till sist på att jag har en förträfflig köksstol att skruva fast den på och där sitter den bergfast. När jag mal står jag som en kratta men det kostar ju inget extra, ryggskott, haha?
LYCKA, kakor med nötter från mina egna hasselnöts buskar!
Receptet var verkligen inte som mammas, hon bakade efter Sju sorters kakor från 1950, jag efter Vår kokbok.. Mina nötkakor innehåller socker, ägg, smör och malda hasselnötter, blir lite åt biskvihållet. Lätta att spritsa men de höll inte riktigt formen denna gång, tyvärr!
Mammas kakor tror jag också innehöll någon form av mjöl för hennes deg blev fastare.
K tycker kakorna är nästan för söta och mjuksega så kakburken får nog vara ifred från hans håll. Kanske bäst ändå att stoppa några i frysen innan jul för jag bara älskar dom ;0}

Inga kommentarer: