tisdag 18 december 2012

Fintvätt, kalops och skinka

När fintvätten snurrar i tvättmaskinen lusläser jag reklambladen på jakt efter bra priser på julskinka. Nu är jag ju lite av en gourmé och vill egentligen bara ha lättrimmad piggham skinka som aldrig varit fryst men b a r a det är piggham från Scan så är det ok. Jag förundras över att så många julskinkor redan är färdigtkokta och ibland också griljerade. Har ingen tid längre att koka eller ugnsteka sin julskinka? Tar det för lång tid eller anses det för för omständligt att göra det själv?
På tal om Scan blev jag djupt besviken idag. K köpte en bit fransyska på min begäran på lite över 1 kg till priset av 79:90/kg. Den var modernt vakuum förpackad och inknuten i nät. Ursäkta, men jag kunde lika gärna ha köpt lite högrev istället. Det var den sämsta bit fransyska jag sett på år och dag. Vaken och nätet döljer alltså himla dåligt kött ibland och är också otrevligt blodigt när förpackning öppnas. Jag kokar gärna kalopskött just på fransyska eftersom nästan inget går till spillo men smaken blir ofta mer med högrev. Min fransyska var en bit vikt kött med massor av senor och brosk, fy!
Fintvätten är klar och jag hänger mina jultröjor på galgar, har ca ett dussin t-shirt för december månad med julmotiv. Numera får de inte ha olika sorters t-shirt på min förra arbetsplats pga olycksrisken så man kan väl säga att jag slutade i tid :0)) Jösses, alla måste se lika ut för tänk om någon kommer bort och följer med i tryckpressarna eller i stora wellmaskinen.
Årets första frökatalog damp ner i lådan igår, har bara klämt på den lite än, väntar en stund till med att ta av plasten för sedan är jag fast!

Inga kommentarer: