torsdag 7 juni 2012

Vik hädan grävlings elände #&!¤!<@!

I morse ropad K på mej från en av ytter dörrarna
- Kom ut får du se, det här är inget utekatterna ställer till med! 
Vi har på sista tiden haft besök av något/några i en upphöjd rabatt som tidigare varit en täckt kompost och sedan blev ett bra ställe att odla squash på. Den ligger ca 10 m från huset alltså ganska nära. Sedan i höstas växer där hösthallon, krusbär, gröna vinbär, lite jordgubbs plantor och några prenner. Rabatten är ca 5 x 3 meter, solig från tidig morgon till sen eftermiddag. Den täcks med färskt gräsklipp 1/v för näring och fukt. 
 
Ja det var nästan så jag började stortjuta när jag såg eländet.
Min rara lilla 2-åriga krusbärsbuske låg platt på marken full med krusbärskart och spretande rötter. Två stora perenner med knoppar halvt massakrerade, påsklilje lökar överallt och trasiga jordgubbs plantor med kart och blommor halvt uppgrävda och övergrävda med jord. Höst hallonen var i skapligt skick utom alla nya skott som trassats sönder och vinbärs busken är ännu kvar då den har starka rötter.
Rabatt massaker 7 juni 2012
Jag har nu plantera jordgubbarna i stor kruka och även krusbärsbusken. Det som är kvar av perennerna får dra vatten någon timme till sen blir det troligen en vända i växthusets mest skyddade hörn.
Både K och jag är övertygade om att det är en grävling som varit i farten, då vi har utgrävningar även i den vanliga hallonhäcken ca 50 m bort. Daggmask ska ju vara en av deras födoämnen som de slukar med god aptit och det har vi mycket av på fuktiga ställen.

Förfärat tänker jag hur det måste se ut när vildsvin varit i farten för det ska va´ fruktansvärt.
K måste nu pinka revir i rabatten så ofta han kan då det lär skrämma iväg grävlingen. Jag undrar då varför kattkiss och kattbajs inte fungerar lika bra?

Inga kommentarer: